Spostrzeżenia z pracy w grupach podczas Oazy Jedności Diakonii Oaz Rekolekcyjnych dotyczących pogodnych wieczorów.
Pozostawiamy dostępne na stronie, aby można było w tym kluczu przygotowywać pogodne wieczory na oazach rekolekcyjnych.
A. Zawsze i każdy pogodny, powinien:
- mieć prowadzącego i powinna to być jedna osoba
- być w duchu nowej kultury
- angażować wszystkich (ważna jest obecność nie koniecznie czynny udział), zachęta do zabaw i ich dobre tłumaczenie
- być zaplanowany i przygotowany
- zawierać elementy ruchu i muzyki
- zawierać coś kreatywnego i różnorodnego
- być dostosowany do wieku i możliwości ludzi
- zawierać integracyjne elementy, wspólnoto twórcze
- być pełen szacunku do bliźniego
- aktywizować uczestników, ale nie na siłę
- posiadać odpowiednie tempo (dynamikę)
- bawić, uczyć i wzruszać (poruszać)
- posiadać czynną obecność diakonii
- swobodę wyboru
- cechować się poczuciem bezpieczeństwa
- informować o celu pogodnego wieczoru
- wprowadzać mądre współzawodnictwo
- nawiązywać do tematu dnia
- pamiętać o dzieciach na Oazach Rodzin (OR), wspólne zabawy rodzinne itp.
- posiadać ramy czasowe
- mieć zróżnicowany charakter
B. Nigdy nie powinno być:
- nieprzygotowanego prowadzącego (chaosu organizacyjnego)
- złego przykładu od animatorów
- wykładów
- przymusu i wyciągania na środek
- alkoholu i innych używek
- wyśmiewania
- dwuznaczności
- upokarzania
- wulgaryzmów
- nudy
- niszczenia ośrodka i mienia
- podziału na „widownię” i „artystów”
- zmuszania do zabawy
- niezdrowej rywalizacji
- pomijania i pozostawiania kogoś z boku lub nieobecnego
- modlitwy (charakteru modlitewnego)
- dyskoteki
- unikania zabaw tylko pod kątem dzieci na OR
C. Oczekiwania wobec prowadzącej warsztaty podczas Oazy Jedności:
- dowiedzieć się jak dostosować pogodny do obecnych czasów i wymagań ludzi/ wieku ludzi
- nowe inspiracje - pomysły
- skąd czerpać inspiracje (pomysły)
- jak pogodzić różny wiek i różne oczekiwania na jednym pogodnym ( głownie na rekolekcjach dla rodzin)
- poznanie najczęstszych błędów, aby ich unikać
- omówienie przykładowych pogodnych wieczorów
- jak wybierać zabawy do tematu dnia?
- jak przekonywać diakonię do uczestnictwa w pogodnych wieczorach?
- jak pracować nad oporem do zabaw?
- jakie pogodne podczas tajemnic bolesnych?
- czy jest zasadne powstanie diakonii pogodnych wieczorów (przygotowanie i szkolenie animatorów do PW)?
- jaki dobór pieśni – świeckie czy religijne?
Postaramy się uzyskać odpowiedzi na piśmie na pytania i sugestie przedstawione w podpunkcie C.