Światowa Federacja Luterańska przyjęła Politykę Sprawiedliwości Genderowej

 Rada Światowej Federacji Luterańskiej przyjęła Politykę Sprawiedliwości Genderowej, mającą na celu „zakończenie nierówności między kobietami i mężczyznami”. Obejmuje ona m.in. ordynowanie kobiet na pastorki. Kościoły członkowskie mają ją wprowadzać w życie w sposób dostosowany do kontekstu lokalnego. Przypomnijmy, że Kościół katolicki uważa ideologię genderową za jedno z największych współczesnych zagrożeń dla rodziny i życia społecznego.

Sprawiedliwość genderowa – tłumaczy dokument – wyraża się w równości i zrównoważonych relacjach władzy między kobietami i mężczyznami, jak również w eliminacji instytucjonalnych, kulturowych i międzyosobowych systemów przywilejów i ucisku, które podtrzymują dyskryminację.

Nowo przyjęta Polityka wzywa do promocji sprawiedliwości genderowej jako teologicznej podstawy głoszenia godności i sprawiedliwości dla wszystkich istot ludzkich. Ma być też kluczową strategią wsparcia kobiet w położeniu kresu nierównej dystrybucji zasobów i w zapobieganiu przemocy opartej na różnicy rodzaju (genderu).

Według tej Polityki, udział kobiet w posłudze kościelnej związanej z ordynacją jest zasadniczym krokiem w tworzeniu „włączającej komunii”. Zawiera ona również wezwanie do pełnego uczestnictwa kobiet i mężczyzn z gremiach podejmujących decyzje. Dokument przypomina, że do końca 2012 r. 82 proc. Kościołów członkowskich Światowej Federacji Luterańskiej ordynowało kobiety, a pozostałe 18 proc. ma to jeszcze do zrobienia.

Federacja umieszcza Politykę w kontekście diakonijnej służby światu, która podkreśla równość wszystkich istot ludzkich. – Doświadczenie podejścia diakonijnego do wspierania praw ubogich i uciśnionych daje praktyczne podstawy pojęciowego rozumienia sprawiedliwości na wszystkich szczeblach i we wszystkich relacjach, a szczególnie genderowych – głosi nowa Polityka.

Zachęca ona do bliższego przyjrzenia się interpretacji niektórych fragmentów Biblii, które zdają się wspierać nierówność genderową. – Temat sprawiedliwości genderowej ma swe teologiczne podstawy w świadectwie biblijnym i tradycji chrześcijańskiej. Choć można tę teologiczną i biblijną tradycję interpretować jako afirmację współpracy mężczyzn i kobiet w wielu wymiarach przywództwa w świecie, konkluzja ta generalnie nie jest w pełni wprowadzana w życie w kontekście rodziny, Kościoła i przestrzeni publicznej. Kobiety są przeciążone odpowiedzialnością domową, wykluczone z przywództwa w posłudze [kościelnej – KAI] i nie zachęcane do przywództwa na arenie publicznej – analizuje dokument. Tłumaczy, że wspieranie zmian prowadzących do sprawiedliwości genderowej podważa patriarchalne i niewłączające wartości w Kościołach i społeczeństwach.

Podkreśla, że w dziedzinie równości szans, przywództwa i podejmowania decyzji wśród kobiet i mężczyzn Kościół powinien świecić przykładem i pokazywać spójność własnych działań ze swoim „proroczym nauczaniem”. Zdaniem Federacji „równa reprezentacja kobiet i mężczyzn w przywództwie jest znakiem ciągłej reformy i przemian w Kościele”.

– Oparte na rodzaju ucisk i przemoc, bez względu na to jak normatywne, tradycyjne lub szeroko akceptowane w różnych kontekstach, są zbrodnicze i grzeszne. Oparte na rodzaju ucisk i przemoc stoją w sprzeczności z Ewangelią – podkreśla Światowa Federacja Luterańska.

 

Katolicka Agencja Informacyjna

Leave a Reply