Witamy...
O nas
Aktualnosci
Temat roku
Pokarm dla ducha
Nowa nadzieja
Terminy
Kronika
Relacje
Dokumenty
Linki
Dojazd
Kontakt
Kurs Nauczycieli NPR

Wszechstronne Szkolenie Nauczycieli

Kolejne szkolenie w ramach Kursu Nauczycieli Metod Planowania Rodziny odbyło się w Carlsbergu w dniach 16-18 listopada 2001.

Tym razem zajęcia odbyły się w języku polskim przez dr Alinę Lichtarowicz z Anglii i (tytuły) Grażynę Koszałka z Hamburga. Obejmowały wykłady z etyki, problematyki „specjalnego” poradnictwa rodzinnego emigracyjnego, także z dydaktyki itp.

Uczestnicy dowiedzieli się jak uczyć innych, co to jest odpowiedzialne rodzicielstwo w myśl nauki Kościoła, jakim pionierom zawdzięczamy wprowadzenie i rozwój nowoczesnych metod diagnozowania płodności, jak dziś bornić godności człowieka poprzez włączenie się w Diakonię Życia Ruchu Światło-Życie czy do Klubu Przyjaciół Ludzkiego Życia przy Human Life International – Europa.

Ważną rzeczą było też zapoznanie się z różnymi wersjami metod naturalnej regulacji poczęć, aby służyć poradą także tym, którzy trafią do nas w celu konsultacji, a metod nauczyli się w Polsce, gdzie najbardziej popularna jest wersja angielska i Rötzera.

Wiele czasu poświęciliśmy omówieniu polskojęzycznego podręcznika „Natürlich und sicher”, który ukazał się w Polsce ostatnio, pod tytułem „Naturalne Planowanie Rodziny”. Szczególnie uderzył nas fakt powierzchownego tłumaczenia ważnych zwrotów np. na okładce widnieje termin „pewna regulacja urodzin” zamiast „poczęć”. Ryzykowne jest wprowadzanie na rynek polski pojęcia „naturalnej antykoncepcji”, które podręcznik pośrednio odsłania poprzez np. ukazanie tzw. „mix-metod” tzn. mieszania metod poprzez stosowanie środków antykoncepcyjnych w czasie płodności zamiast zachęty do wstrzemięźliwości, ascezy, do poskramiania swoich hormonów. W związku z tym uczestnicy wyrazili swój protest i wystosowali pismo do Malteser Arbeitsgurppe NFP Köln, ponieważ nie widzą możliwości uczenia metod naturalnego planowania rodziny według wskazań etyki katolickiej za pomocą podręcznika, który rozmywa tę etykę, miesza pojęcia i wprowadza mentalność antykoncepcyjną, która nie jest do pogodzenia z ekologicznym i etycznym podejściem do płodności ludzkiej.

Serdeczne podziękowania składamy tą drogą dr. Alinie Lichtarowicz i Grażycie Koszałka za ich trud i bezinteresowny wkład w szkolenie nauczycieli. Dziękujemy również Ani, Iwonie i Andrzejowi, Bożenie Volkmer i wszystkim, którzy aktywnie włączają się w kształtowanie tych kursów.

Ciekawe było spostrzeżenie Agaty, Henryka i innych, o tym, że problematykę poradnictwa rodzinnego należy zgłębiać. Wykazali oni chęć studiowania w tym zakresie wiedzy i to najlepiej w ... Carlsbergu.

Grażyna Koszałka